Last day in paradise - Reisverslag uit Nosy Be, Madagascar van Elke Gils - WaarBenJij.nu Last day in paradise - Reisverslag uit Nosy Be, Madagascar van Elke Gils - WaarBenJij.nu

Last day in paradise

Door: elke van gils

Blijf op de hoogte en volg Elke

16 Mei 2014 | Madagascar, Nosy Be

Officially open water diver!
Jeaaahhhh! Ik heb mijn brevet gehaald vandaag :D
Echt een geweldige duikdag gehad. Weer naar Tanikely (eilandje) gevaren met de speedboot en twee duiken gedaan. Eerste was gezellig samen met Karine (instructrice) Hilde (student) en Iris (supervisor) . De tweede was echt top duik, beste van allemaal! For sure!
Samen met Hilde en Karine naar 18 meter gedoken, om mijn laatste examen oefeningen te doen. We zagen gewoon alles in 1 duik. Nudibranches, schildpad, rog, goby’s, snappers, clownfishes (nemo), anglefish, maures idol, gorgonian coral, plat coral and many many more. Truly amazing!
Je voelt je zo vrij onder water. Hebben zelfs nog even kunnen ‘’spelen’’ tijdens onze safety stop :p Super leuke duik instructrice! Op de kop gestaan, salto’s, zandgevecht, ze doet echt alles om het een geweldige duik te maken.
Vind het wel heel jammer dat dit dan ook de laatste duik was. Hopelijk kan ik snel weer duiken! Waarschijnlijk in Nederland, maar ik ben nu wel heel erg verwend met het mooie tropische onderwaterleven. Veel beter dan dit kan het bijna niet worden :p
Ik wil hier gewoon niet meer weg. Hoe langer je hier zit, hoe meer je gewend raakt aan alles en hoe mooier je alles gaat vinden. Net zonsondergang gezien met een super mooie oranje lucht. Dadelijk gezellig samen wat eten en filmpje kijken. En die achtergrond geluiden zijn nog het mooiste. De zee die het strand op slaat. Het getjirp van de krekels dat je van alle kanten benaderd. Zo rustgevend, wou dat ik het op cd kon zetten en thuis af kon spelen.
Maar, we moeten natuurlijk niet vergeten dat we hier zijn voor de lemuren. Vanmiddag tussen de pret van het duiken door zelfs nog een sample verzameld. Onderzoek gaat altijd door!
Tot zaterdag nog even volop genieten van het eilandleven en dan gaan de kampexpedities beginnen. Net expeditie robinson hier :p Love it!
14-5-2014
Vanochtend half 7 opgestaan om te gaan speervissen samen met de eigenaar van een van de lodges op Nosy komba. Ik was alleen een beetje sceptisch over zijn skills. Als je zo’n grote harpoen tevoorschijn ziet komen…
Hij had namelijk al 2 andere methodes om toeristen te lozen, waar hij ons vrolijk over inlichten.
Als eerste, een heerlijk ligbed onder een kokosnoot palm. Iris was al bijna het slachtoffer van een kokosnoot die opeens omlaag viel, vlak naast haar. Als tweede, de puffervissen die hier rondzwemmen en lethal zijn als je ze niet goed bereid. Dus mogelijk was speervissen met toeristen wel een derde methode.
Maar dan komen we meteen op het moto, wat op de een of andere manier bij deze reis is gaan horen. ‘’Een dag zonder gevaar, is een dag niet geleefd’’. Enge dorpjes, autopech in het donker, gevaarlijke oceaan stromingen, rare lodge-eigenaren. Zit allemaal gratis inbegrepen in mijn thesis.
Uiteindelijk hebben we het speervissen ook weer overleefd, maar zonder succes. Het water was te troebel en de stroming te hard om een vis aan de haak te krijgen of überhaupt te zien. Het is bijna volle maan, waardoor de getijden extreem zijn. Het ene moment wordt het dorp bijna overspoeld en het volgende moment staat het koraal half bloot.
Al werden we niet geraakt door de speer, werden we bijna gespiesd door het koraal. Met ingehouden adem konden we nog net over het koraal zwemmen terug naar het strand. Het water trekt zo snel terug dat je op gegeven moment gewoon vast zit achter een barrière van koraal.

Voel me onderhand wel beetje schuldig dat we het hier zo relaxt hebben op het eiland. Maar de lemuren zijn hier nou eenmaal op en de vlucht gaat pas eind van de week. Dus we moeten wel hè :p
Last day in paradise 16-5-‘14

Vanochtend was beetje shittie. Wetend dat je je spullen weer in moet pakken en dit mooi eiland moet verlaten…
Wel nog een goeie sample ochtend gehad. Toch nog een groep lemuren terug gevonden op het eiland die gelukkig nog niet zo gewend zijn aan toeristen. Erg mooi om ze door het bos te zien bewegen, springend van boom tot boom, steeds dieper het bos in tot het te dicht word om ze nog te achtervolgen. Onderweg hele mooie kameleonen gezien. Een was zich net aant voeden dus bleef zijn tong maar uitrollen. Zo gek om te zien, gebeurt echt in 1 sec. Tweede was een grote groene die ik nog niet eerder had gezien. Ze bewegen heel voorzichtig en twijfelachtig voort (blijkbaar om een blad in de wind na te bootsen, maar niet echt succesvol naar mijn mening) en houden je continue in de gaten, hun ogen draaien 180 graden mee.
Vanmiddag tassen ingepakt. Altijd een uitdaging om weer alles erin te krijgen. Lijkt net of je steeds meer mee hebt en steeds minder ruimte hebt…
Maar het is weer gelukt!
Nog even boekje gelezen op het strand, genieten van het mooie water en zonnetje.
En voor de laatste keer gesnorkeld  Ook nog even mijn duik instructrice opgezocht op haar zeilboot. Ze leeft op haar boot en heeft haar baan bij the dive centre. Wat een leven heeft die vrouw zeg! Ze reist de hele wereld rond, legt ergens aan, zoekt een baan als duik master en vertrekt weer als ze klaar is voor een nieuwe plek. Geweldig om te zien hoe ze leeft! Nog best veel ruimte op zo’n zeilboot en zo vrij midden op zee. Definitely nieuw idem op mijn bucketlist; ooit in mijn leven leren zeilen en een paar maanden/jaren rondvaren. Iedere keer als ze een verhaal begint te vertellen zit ik haar als een klein kind met open mond aan te staren. Ze heeft zo veel gezien en meegemaakt. Knap dat ze zo’n leven kan leiden. Rustig op haar zeilbootje met een jointje erbij, net een kruiden thee-tje voor ons gemaakt. Home-made van wat planten op haar boot. (Vraag me af wat daar dan inzat, daar werd verder niet over gepraat… maar ik zat er in ieder geval een relax bij).
Dalijk laatste keer samen eten, weer in de luxe lodge om te hoek. Aaaahh verheug me er zo op. Gastvrouw zou misschien chocolade mouse maken :O Daar heb ik wel zin in!
Jammer dat dit de laatste avond samen is. Daarna splitsen we op en zie ik Iris (begeleidster) pas weer in Nl  Je mag niet weg gaan Iris, wil je meenemen! Moeder gans (iris) verlaat haar kroos :p
Ik ga verder naar Ankarana samen met 1 andere student voor een kampexpeditie. Daarna nog een in Andringitra en in juni komen we weer gezellig samen met z’n 4en in Ranomofana  Kijk er naar uit!
Ben benieuwd wat de komende weken me gaan brengen, spannend!
Eerst nog even genieten van onze laatste luxe maaltijd samen, lekker bedje en ‘’fatsoenlijke’’ douche.
Tot over een tijdje weer, geniet van jullie tijd thuis!

• 16 Mei 2014 - 18:57

Dionne:

Haa lieverd! Klinkt geweldig!!! Schijf maar allemaal op je bucketlist :D
    Geniet er nog van vanavond en houd je ogen en hart open voor nieuwe ervaringen!!
    Dikke zoen en knuffel!

• 16 Mei 2014 - 20:01

Wilma :

Wauw Elke. Ik geniet van je verhalen. Geweldig. Succes maar weer.
    Groetjes uit Weert, ook van Thijs natuurlijk. Dag meissie.

• 16 Mei 2014 - 21:26

MJ:

Gefeliciteerd, je hebt je duikbrevet.....
    Wat heerlijk weer om te lezen je verhalen. Kun je straks nog wel wennen hier in ons kleine volle landje?
    geniet ze weer Elke! Leef het leven...ook een mooi motto (-;

• 17 Mei 2014 - 09:18

Ivonne:

Hee El,

Proficiat met je duikbrevet. Succes in de jungle. Gisteren feest van Stijn gevierd. Dionne en Martijn stonden er gekleurd op na de colorrun en hier schijnt eindelijk weer de zon. Dikke XX