Shit, no Shit! - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Elke Gils - WaarBenJij.nu Shit, no Shit! - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Elke Gils - WaarBenJij.nu

Shit, no Shit!

Door: elkevangils

Blijf op de hoogte en volg Elke

22 Juli 2014 | Madagascar, Ranomafana

Shit, no Shit!

22/7/21014

Alweer laatste 2 kampexpedities erop zitten. Kamp Saka was een korte expeditie, 1 week. Weer heel anders dan de andere kampen, veel primitiever. Was te zien dat er niet vaak mensen kwamen. Staanplaatsen voor de tenten waren overwoekerd, enkel een paar stenen om vuur op te maken en dat was het. Weer lekker back to basic wassen in het stroompje 
Gezellig met Freek op 1 staanplaats gepropt, omdat er gewoon te weinig plekken waren. Tarp erover, net een 2-onder-1-kap woning…
De gidsen sliepen lekker knus met z´n 3en in 1 tentje, dus zo erg hadden wij t als enkel buren nog niet :p
Het samplen ging echt goed in Saka! Grote Rufrifrons groepen die best snel te vinden waren, jammer genoeg waren de lieve Rubriventers minder goed te vinden. Heerlijk om weer door de struiken te klauteren achter je lemuren aan, vol verwachting of ze gaan poepen en opeens valt er een dikke drol naar onder. Tsare be! Weer een goed sample erbij :D

Het kampeten begin ik echt lekker te vinden en zelfs te missen als ik weer terug ben in het onderzoekscentrum. Vooral de aangebrande rijst onder in de pan is mega lekker!! Als de gids niet oplet kan ik stiekem wat eruit halen, voordat ze er water in gooien om er Ranomapango (gekookt rijstwater) van te maken. Helaas hadden ze mijn plannetje na een paar dagen door en kon ik niet eens meer in de buurt komen van de aangekoekte rijst pan voordat er al water in zat…

Saka was echt Leech-Paradise (klopte helemaal Iris!). We waren het kamp nog amper binnen of zaten helemaal onder. Lekker geplette bloedzuigers in je tent, kom je opeens overal bloedplekken tegen. Wil niet weten waar ze allemaal gebeten hebben…
Had er afgelopen week zelfs een in mijn mond :l (ook niet handig om je zaklamp (mét bloedzuiger) tussen je tanden te klemmen).
In het weekend weer terug naar Valbio. Na 5 nachten op een lek matje te slapen kom je er toch wel achter hoe zálig een matras is! :D
We kwamen weer net op de juiste avond terug. Study abroad groep uit Amerika was net aangekomen, dus uitgebreid buffet en taart! Can’t get any better xD
Afscheid genomen van Hilde, ze verlaat ons vóór de laatste kamp expeditie om het lab al in te duiken. Ik blijf stiekem toch veel liever nog even hier hoor (a).
Laatste keer al dat gedoe doorkomen om een kamp te regelen. Toch frappant he… Ieder weekend het zelfde regelen, maar toch ieder weekend problemen om het te kúnnen regelen. Lekker Malagasy’s!
Maandag ochtend om 5 uur op, 6 uur in de auto, 7 uur aanlopen voor onze lange tocht naar het laatste kamp, Miaranony. (Als je overal ong 1 á 2 uur bij optelt kom je uit bij de juiste tijd waarop we uiteindelijk konden vertrekken).
Ik was door verhalen van voorgaande jaren ingelicht over een zware tocht van 10u naar het kamp. Das wel erg lang…
Zelfs die dragers met 15 kg op hun rug moesten die afstand afleggen. Uiteindelijk bleken zei er minder moeite mee te hebben dan wij. De malagasy renden echt berg op en af, niet normaal! Op de heenweg hebben we 6,5 uur erover gedaan met ong. 20 min korte pauzes tussendoor. Vlak voordat je er bent nog eventjes 3 kwartier stijl de berg omhoog klauteren. Ik was helemaal kapot!
Heerlijk als je eindelijk in het kamp aankomt. Super mooi kamp, omgeven door riviertjes en midden in de jungle (as usual). Lekker bordje rijst met groenten om weer wat aan te sterken en dan tent opzetten. Weer een prachtige plek midden in het bos. Dit keer met obstakels; ’s avonds en ’s ochtends in het donker de rivier oversteken. Nog best een uitdaging met die gladde stenen en het stijgende waterlevel door de regen. Na 2 dagen was mijn mooie bruggetje van boomstronk en stenen al verdwenen in het water :p
We hadden echt een prachtige dag achter rug, stralende zon! ’s Avonds begon het wat te miezeren, maar na zo’n zonnige dag kan het toch niet ineens gaan regenen…. toch…. ?
3 dagen lang kwam het er met bakken uit, dag en nacht. 3e ochtend durfde ik al niet mijn tent in te kijken, als verwacht stond er aan mijn voeteneinde een dikke plas water. Heerlijk, in de wetenschap dat je er nog 5 nachten zit.
Als donderslag bij heldere hemel (bijna letterlijk) stopte het met regenen en was het de 4e dag opeens opgeklaard.
Oja, dat is ook wel belangrijk om te weten. Zou bijna vergeten wat we ook alweer aant doen waren in dat bos. We hadden namelijk nog geen 1 lemur gezien :O
7 tot 8 uur per dag dwaal je rond door het mistige regenwoud, dik ingepakt tegen de regen, opzoek naar enige vorm van leven in de hoge boomtoppen. Maar niks te zien helaas  Wel een gigantische ervaring, spooky sfeer in de mist!
Om te controleren of het aan de regen lag of dat de lemuren plotseling verdwenen waren hebben we nog 2 dagen rondgelopen om ze te zoeken. Helaas geen succes, het bos leek wel uitgestorven.
Laatste nacht hebben Freek en ik nog even night-walk gedaan langs de rivier, voor het slapen gaan. Daar zit dus al het leven!! Super veel kikkers, in allerlei patronen, kleuren en maten. Echt super vet om te zien! :D Nu waren we dus wel klaar om vervroegd terug te gaan naar Valbio en onze dagen nog op een iets nuttigere manier te kunnen besteden.
Alleen was ik alweer vergeten hoe zwaar de heenweg was geweest. Die was berg op, dan zal de terugweg toch wel meevallen… Niet dus!!
5,5 uur zonder pauzes aan 1 stuk door achter de Malagasy’s aangestrompeld. Vastgezeten in de modder, fout gelopen in het bos, met schoenen aan door de rivier gelopen (na 2 rivieren heb je echt geen zin meer om je schoenen aan en uit te doen). Maar uiteindelijk heb ik dit ook weer overleefd, waar ik ontzettend blij mee ben!! Dacht dat ik ergens neer zou vallen…
Beloond met een bak rijst met omelet en een colaatjes erbij, lekker op stoeprandje op zitten eten 

De natuur was echt geweldig afgelopen week, niet te beschrijven! (probeer ’t toch :p)
Je loopt langs de rijstvelden, riviertjes en dorpjes, doorkruist valleien en beklimt de bergen. Onderweg kom je locals tegen die je op 20 verschillende manieren begroeten. Salama, Salami, Salamo, Salam. (weet nog steeds niet welke ik nou terug moet zeggen, iedere keer wat anders)
Een gigantisch mooi uitzicht! Misschien wel mooiste wat ik tot nu toe in Madagascar gezien heb. Jammer dat je daar dan zo snel doorheen moet rennen achter de Malagasy’s aan, maar gelukkig kon ik tijdens de plaspauzes even optimaal genieten van de omgeving! :D

Gister in het onderzoekscentrum bij kunnen komen van de zware, lemur-loze kamp expeditie (dus ook geen poepjes) en vandaag gaan we weer het veld in. Hopelijk weer lemuren zien! :D Begin ze onderhand wel te missen.
Plannen zijn wat gewijzigd waardoor ik deze week nog paar dagen eigen kampexpeditie ga doen. Jeaaahhh!! Helemaal in mijn eentje met de gids de jungle in :D Zin in! Laatste kans om af te kicken van het kamperen, want dit is alweer de laatste week onderzoek.

Nu zal ik mijn bed toch maar eens uitkomen. Het is al bijna 7 uur in de ochtend, zou bijna schandalig zijn hier.
Laatste weekje genieten van mijn veldonderzoek en dan zondag Papa en Mama weer zien als het goed is. JEAAAAHHH!!! Heel veel zin in! :D


  • 22 Juli 2014 - 21:00

    Dionne:

    Olaaaa!!
    Leuk verhaal.beetje getsie die bloedzuiger in je mond!
    Geniet er nog van daaro!
    Xx kusjes!!

  • 22 Juli 2014 - 23:45

    Els En Roel:

    Ha lieve Elke, weer een superleuk verhaal. Nou ja behalve dan die bloedzuigers eeeekkkksss! Hoorde van je papa dat je de dichtheid van het oerwoud nog gaat meten met alleen een gids. Veel succes en geniet er nog even van samen vanaf zondag met je ouders. groetjes


  • 23 Juli 2014 - 12:18

    Marga:

    Hallo Elke

    Wij zijn er klaar voorrrrr, tot zondag!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elke

Actief sinds 14 April 2014
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 18722

Voorgaande reizen:

20 Maart 2016 - 18 Juni 2016

Gabon Master thesis

27 April 2014 - 18 Augustus 2014

Madagascarrrr!! :D

Landen bezocht: