Two worlds - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Elke Gils - WaarBenJij.nu Two worlds - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Elke Gils - WaarBenJij.nu

Two worlds

Door: elkevangils

Blijf op de hoogte en volg Elke

16 Augustus 2014 | Madagascar, Antsirabe

Two worlds; Poep rapen en kamperen ingeruild voor het verwende rijke leventje

Door de vervroegde terugkomst van ons laatste kamp bleef er nog een volle week in Valbio over. Na wat overleg met Iris (supervisor) was er weer een nieuwe planning gemaakt. 3 dagen extra samplen rondom Valbio voor nog wat extra Rubriventer poepjes en het leukste gedeelte: ik alleen met de gids nog 2 dagen op mini-kamp voor bosmetingen. Echt super vet! Laatste kamp werd wel heel snel afgekapt ineens en dat was dan ook meteen de laatste keer kamperen van deze 3 maanden onderzoek. Gelukkig waren er nog metingen van de bos-karakteristieken nodig in Vato/Valo, waardoor ik nog een keertje kon gaan kamperen! Leuk om dit ook alleen met de gids te doen. In het begin leek het net of hij nauwelijks Engels sprak, maar onderweg kwam hij opeens tot leven. Hij vertelde over zijn werk, gezin en het bos. Super leuk dat dit onverwachts nog ingepland is :D
Als je er bij stilstaat dat het je laatste week is ga je opeens weer optimaal genieten van de omgeving. Hoe mooi het bos wel niet is en hoe bijzondere ervaring je mee maakt. Want thuis moet ik dit alles gaan missen. Wordt even wennen; uurtje op molenakker rondlopen i.p.v. 7 uur per dag in het tropische regenwoud…
Voor de terugweg van kamp had ik om een andere route gevraagd dan normaal, omdat ik perse nog een keertje de taxibrousse (gammele busje=openbaar vervoer) uit wou proberen :D
Echt geweldige route! Eerst door het tropische regenwoud, daarna door de bananenplantages, rijstvelden met kleine rieten huisjes, uit het niets een naaldbos en als laatste kwamen we ineens in het dorp uit. Zelfs zo’n laatste dag, in een onderhand bekend gebied, zit nog vol verassingen. Vanuit het dorp konden we met een taxi brousse terug rijden naar Valbio, voor 30 cent!
Wel even wachten totdat de bus helemaal volgeladen was. Niet alleen bínnen maar ook búíten. Opeens super hard gekrijs! Werd er een varken bovenop het dak gebonden, naast de manden met kippen en eenden…
Blij Malagasy muziekje op de achtergrond, niet teveel letten op de rare stinkende meneer die naast je zit en de rest van de Malagasy’s die je aan aant staren zijn. Taxi brousse kan van mijn bucket list af :D
Enige nadeel was dat het beide dagen geregend had en we doorweekt waren eer dat we in Valbio aankwamen. Warme douche in Valbio maakt alles goed. Totdat je weer op de feiten gedrukt wordt en je realiseert dat je nog steeds in een ontwikkelingsland zit, waarin de dagelijkse dingen niet zo vanzelfsprekend zijn. Het water was op…
Ik stond al klaar onder de douche, doorweekt en koud, maar er kwam geen druppel uit. Na 2 dagen was het probleem gelukkig al opgelost en konden we weer douchen 
Op een hele leuke manier het kamperen en onderzoek doen nog af kunnen sluiten :D Jammer dat ik dat alles moet gaan missen, maar gelukkig kan ik er langzaam afscheid van nemen de komende 3 weken.

27-7-2014 Holidays
Het is tijd om Papa en Mama op te halen!!! Zo gek dat het nu eindelijk zover is. 3 maanden leek het zo ver weg en nu is het opeens daar :O
Maar eerst nog Freek’s verjaardag vieren! Cadeautjes, taart, cocktailtje aan het zwembad, Friends afleveringen kijken. Verjaardagsfeestje in Mada is zo slecht nog niet…
Om 10 uur reden we aan naar het vliegveld, 11 uur zou het vliegtuig landen. Spannend!! Uur wachten en heel veel mensen voorbij zien lopen, maar geen bekende. Eindelijk zag ik mama in te verte zwaaien en later kwam ook papa tevoorschijn. JEAAHH!! Ze zijn in Madagascar. Zo gek om nu samen hier te zijn. Lijkt net alsof ik weer thuis ben omdat ik ze weer zie, maar als ik om me heen kijk schrik ik opeens weer dat ik nog in Madagascar zit. Echt leuk dat ik niet ineens naar huis moet, maar nog meer van Madagascar kan zien en ook een tijdje vakantie heb in het land.
Teruggereden naar Sakamanga, gebakje gegeten om herzien te vieren en daarna snel naar bed, want het was alweer 3 uur ’s nachts. Volgende dag pinnen, boodschappen doen en de Universiteit van Tana bezocht. Rondleiding gekregen over de Ancient bone collection van de Uni. Prehistorische lemuren, uitgestorven nijlpaard en elephant bird skeletten. Echt interessant om te zien!
Zo gek om het verschil van hier met Wageningen en Utrecht Uni te zien. Vervallen gebouwen, sombere uitstraling, bijna geen boeken. Terwijl de studenten zo vrolijk zijn.
’s Middag eindelijk tijd om te ontspannen, nu echt vakantie! Lekker met een cocktail en leesboek aan het zwembad liggen :D Chillybilly!
Moet er wel echt aan wennen! Opeens ga je de toerist uithangen. Vooral de eerste week was het zo’n groot contrast. Luxe hotels, kamers met stromend warm water en wc, menukaart om uit gerechten te kiezen, dragers die je tassen naar de hotel kamer brengen, poep laten liggen in het bos, geen 7 u per dag meer wandelen. Twee totaal verschillende werelden.
Terwijl Mama en Papa juist moeten wennen aan het contrast met Nl, daar is de standaard natuurlijk hoger dan hier.
Nadeeltje; 3x zo hoge prijzen vergeleken met de onderzoeksperiode. Je bent een vasa; dus veel geld; dus veel betalen, in de ogen van de malagasy. Maar alsnog; 1 euro voor een cocktail en 5 euro voor een luxe maaltijd, valt niet over te klagen :p Wordt thuis weer wennen!
Zitten alweer op de helft van de vakantie. Al zoveel mooie dingen gezien en gedaan. Nightwalks, kanotocht, hiken, Baobab avenue, bounty stranden, walvissen gezien vanuit een klein roeibootje. Houdt maar niet op en we hebben nog eens zoveel te gaan! Onderhand begint het ook wel te kriebelen om naar huis te gaan. Vooral die lekker bruine boterhammen! :O



  • 17 Augustus 2014 - 15:34

    Mirjam:

    Lieve Elke,

    Wat een avontuur heb je beleefd. Deze ervaring nemen ze je nooit meer af!
    En wat heerlijk dat je nu lekker met pap en mam aan het vakantie vieren bent, al kan ik me voorstellen dat je moet wennen als je van de bush in een luxe hotel terecht komt....
    Geniet er nog van deze laatste dagen. Het zit er bijna op...
    Bijna weer lekker bruine boterhammen eten :)
    Ik vraag me alleen af of je je in kunt houden als je straks in Nederland hondenpoep op de veldjes ziet liggen :) ;)
    Alvast een goede terugvlucht, en tot gauw!

    Groetjes, ook aan pap en mam.
    Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elke

Actief sinds 14 April 2014
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 18726

Voorgaande reizen:

20 Maart 2016 - 18 Juni 2016

Gabon Master thesis

27 April 2014 - 18 Augustus 2014

Madagascarrrr!! :D

Landen bezocht: