guesthouse - Reisverslag uit Libreville, Gabon van Elke Gils - WaarBenJij.nu guesthouse - Reisverslag uit Libreville, Gabon van Elke Gils - WaarBenJij.nu

guesthouse

Door: elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

26 Maart 2016 | Gabon, Libreville

23/03
Het gaat toch nog ietsje langer duren dan ik had gedacht. We kunnen waarschijnlijk zaterdag pas gaan, in plaats van vandaag. De auto moet goed gecheckt worden omdat er bij het onderzoekkamp in de buurt geen enkele mogelijkheid is om iets te repareren. Gelukkig heb ik een guesthouse gevonden waar ik morgen naar kan overhuizen. Ietsje veiliger en onbeperkt wifi!
Vannacht was er iets gaande vlak voor mijn deur. Hoop geschreeuw en mensen die langsliepen, dus daar schrok ik wel even van. Stond meteen aangekleed met mijn zakmes klaar in mijn kamer :p
Een blanke man in de kamer naast mij had een argument met iemand van het hotel en was zich steeds aan het verontschuldigen naar een Gabonese vrouw. Avond ervoor zag ik al dat hier ook veel blanke mannen komen voor Gabonese escorts. Die nemen ze mee uiteten en daarna mee naar de slaapkamer. Ik denk dat dit keer zijn afspraakje niet zo goed verlopen is.
Vandaag weer naar IRET (organisatie) om nieuwe planning te maken. Het kost veel tijd om de juiste dorpen te selecteren en vooral budget is een groot probleem. Het kost vooral veel geld om de benzine te betalen om van en naar de dorpen te rijden vanuit het onderzoekkamp. We hadden een budget gemaakt voor 1 maand en dat kwam al op 3000 euro uit, dat kan ik niet betalen! Dus de planning moet wat aangepast en mogelijk ook ingekort worden. Hard doorwerken en zoveel mogelijk enquêtes per dag proberen te doen, zodat ik toch genoeg data kan verzamelen.
Vanochtend zat ik eindelijk bij een taxi chauffeur in de auto die een beetje Engels kon. Gelukkig zag hij er nog best goed uit, maar ik heb zijn aanbod om wat af te spreken deze week en me op te komen zoeken in het onderzoekscentrum toch maar afgewezen.
Gister heb ik voor het eerst maniok geprobeerd, een wortel, volgens mij hetzelfde als cassave. Ik dacht dat het hetzelfde als zoete aardappel zou zijn, maar het leek een beetje alsof ik een pasta-deegbal aan het eten was. Één balletjes was wel lekker, maar 4 was beetje teveel van het goede.
Vandaag een heeeel lang gesprek gehad met Kate (onderzoekster van IRET, Katharine Abernethy), maar super interessant! Ze weet zoveel te vertellen over de hele bushmeat trade in Central Afrika. Zoveel meer informatie die je krijgt dan artikelen lezen. En weer totaal anders dan je zelf verwacht hoe alles in elkaar zit. De alternative livelihood projects lijken wel te werken, maar ze zorgen ervoor dat mensen meer verdienen waardoor ze liever in de stad gaan wonen dan op het platteland blijven. Er blijven daardoor steeds minder rural communities over die nog jagen en handelen. Het probleem van dalende dierpopulaties wordt echter veroorzaakt door de grote vraag naar bushmeat in de steden. Als de wetten goed genoeg zijn is het mogelijk om bushmeat af te laten nemen omdat de gabonese bevolking genoeg ander voedsel tot hun beschikking heeft. Maar doordat de prijs van bushmeat stijgt (om het minder aantrekkelijk te maken om het te kopen) wordt het een heel interessant product voor de zwarte markten. Mensen kunnen er veel geld aan verdienen door het illegaal te verkopen.
Ik ga interviews houden in de lokale dorpen om erachter te komen in welke gebieden mensen nog de oorspronkelijke manier van leven uit kunnen voeren en waardoor ze gedreven worden om naar de stad te vertrekken. Maar voordat dat gaat gebeuren moet ik eerst nog even goed met mijn vragenlijst gaan oefenen, in het frans…

Een weg oversteken is hier al een grote opgave, net of je thuis de autoweg oversteekt. Zebrapaden staan nog wel vaag op de weg getekend, maar auto´s lijken daar niet echt veel om de geven. De taxi´s hebben een kapotte kilometer teller op het dashboard. Misschien maar goed dat niet te zien is hoe (te) hard ze rijden. Ik zat vanmiddag in een taxi zonder richting aangever, hand uit het raam steken blijkt net zo effectief te zijn.
O en ik heb al geleerd dat je alleen met je rechter hand geld aan mag pakken want je linker hand is om je kont mee af te vegen. Eerlijk gezegd denk ik dat dat geld hier viezer is dan mijn kont, maar ja…
24-03
Nog steeds niks over de auto gehoord, dus ik moet me hier nog even vermaken. Zit inmiddels wel in het guesthouse. Ik kon vandaag met de gastheer en mevrouw mee naar de stad. Hele lieve mensen. Beetje sightseeing in Libreville en met hun kindje rondgereden door de supermarkt. Ziet er echt bijna hetzelfde uit als in Nederland, groot shopping center met supermarkt, drogist, schoenenwinkels etc. Libreville is echt een ontwikkelde stad voor een Afrikaanse stad dan. In de kleinere straatjes is wel nog een groot verschil te zien. Veel eet kraampjes langs de weg, vervallen gebouwen, auto´s met heel veel deuken.
26/03
Jaaaah! Nieuws over de auto, we kunnen morgen vertrekken. Eindelijk, na een week wachten en regelen in Libreville. Nog laatste dag om alles klaar te maken voor vertrek en dan voor 3 weken naar het onderzoekkamp in het zuiden van Gabon. Ben benieuwd!

• 26 Maart 2016 - 23:16

Roel:

DAT BEDOEL IK DUS met je fantastische verhalen.
    Fijn zo vlug iets te kunnen lezen van jou.
    Tot het volgende bush-verhaal
    Els en Roel