Disneyland/Center Parks -> luxe&doortrekkende wc's - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Elke Gils - WaarBenJij.nu Disneyland/Center Parks -> luxe&doortrekkende wc's - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Elke Gils - WaarBenJij.nu

Disneyland/Center Parks -> luxe&doortrekkende wc's

Door: elkevangils

Blijf op de hoogte en volg Elke

15 Juni 2014 | Madagascar, Ranomafana

Center VALBIO Ranomafana

10-6-2014

Maandag zijn we aangekomen in Ranomafana. De laatste onderzoek plek, van waaruit we de komende 1,5 maand korte kamp expedities gaan maken. Wat een gebouw zeg! :O Niet normaal! Midden in het oerwoud staat opeens een gigantisch complex. Lijkt net de Sims, random ergens een gebouw geplant.
Er wordt al jarenlang onderzoek gedaan in het bos van Ranomafana, naar lemuren, reptielen, amfibieën, botanie etc. Omdat het gebied zo’n bijzondere biodiversiteit heeft die nergens anders ter wereld te vinden is hebben onderzoekers besloten dat hier een onderzoekscentrum moet komen. Zelfs in de hoofdstad Tana vind je niet zo grote en luxe gebouwen. Ik vind het nog steeds zo raar dat we hier terecht zijn komen. Had nooit verwacht zo’n complex aan te treffen in Madagascar. Het lijkt op een soort appartementen complex met een grote eetzaal, badkamers, laboratorium in spé en een bibliotheek vol met primaten boeken :D
We slapen met z’n 2en op een kamer, in twee stapelbedden (jeeaaah ik lig boven :D). Op de gang hebben we een luxe badkamer met een douche met warm water en een wc die je zelfs door kunt trekken. Verder is er een klein keukentje om koffie en thee te zetten, gitaar, spelletjes, banken. Net een groot huis waar je met allerlei onderzoekers/studenten samen leeft.
Echt geweldig om hier te zijn, zo een groot contrast met het kamp van nog geen 3 dagen geleden.
En niet te vergeten, sinds gister zijn we weer met z’n 4en. Jeeaaaahhh! Super leuk om Hilde en Freek weer te zien!! Eindelijk, na lang wachten, weer een potje yahtzee kunnen spelen met Hilde en weer roombuddies 

Vanochtend hebben we toevallig ontbeten met Patricia Wright, kwam opeens erbij zitten aan tafel. Ze is een zeer bekende onderzoekster in de primatologie, antropologie en conservatie wereld. Heeft verscheiden publicaties gedaan en dit onderzoekscentrum opgezet. Echt geweldig dat je haar hier zomaar tegen het lijf loopt en heel gewoon met haar kunt praten. Na het ontbijt een uitgebreide rondleiding gehad door Valbio. Knap om te horen en te zien hoe hard ze eraan werkt om dit alles op te zetten. Er zijn nog zoveel plannen en doelen voor de toekomst, om onderzoek hier mogelijk te maken en het bijzondere woud te kunnen behouden. Geweldig om haar te horen vertellen over dit alles.

Helaas moeten de lemuren nog even op ons wachten. De onderzoek permits zijn nog niet in orde waardoor we niet het National Park in mógen. Maar na 2 dagen rust begint het wel weer te kriebelen om het woud in te gaan. Hopelijk morgen :D Eens kijken of de lemuren hier beter poepen...

15-06

Na een ochtend in het drop Ranomafana; eindelijk op de markt inkopen doen (nootjes, koekjes, brood, fruit), mochten we officieel het park in. Het was werkelijk waar een warm welkom! Na een uurtje hadden we onze eerste lemuren groep gevonden. Ongeveer half uurtje gewacht totdat ze wakker werden en toen begon het feest. Ik stond letterlijk onder een douche van poep en plas. Alles poepte in 1 keer en rende als een gek door elkaar. Probeer dan nog maar eens sample aan individu te linken… Gelukkig kunnen we in Valbio genieten van een heerlijke warme douche 
Maaaaar, we hadden ze in ieder geval gevonden. Eerste keer Rubriventer gezien. Super lieve aapjes, net knuffelbeertjes.

Weekend hebben we lekker vrij, luieren!! Heerlijk om even niks te doen; film kijken, middagdutje, gitaar spelen, muziek luisteren, boek lezen, spelletje doen. Niet veel anders dan vele van jullie thuis dus :p
Maar morgen is het weer zover, mijn tweede kampexpeditie. Zitten vandaag alweer precies op de helft van de onderzoek tijd in Mada. Deze kampexpeditie is gezellig met z’n 4en  Heb wel weer zin om in mijn tentje te slapen en in een beekje te wassen. Geniet je erna weer extra van de luxe in het onderzoekscentrum.

Afgelopen dagen ook volop de invloed van de andere maaltijden hier kunnen ervaren. Gelukkig heb ik dit weekend nog binnen een straal van 3 meter wc’s om me heen. Ik doe het momenteel maar even met coca cola en marie koekjes ipv rijst met bonen. Alleen het toetje kon ik niet weerstaan, chocolademouse-ijs. Heeeeeeerrrlijk!!! Daar heb ik wel een extra uurtje buikpijn voor over.

Vanmiddag vanaf het dakterras midden in het oerwoud, gezellig vaderdag mee kunnen vieren via skype. Heel leuk om een gedekte tafel voor je te zien, vol met eten dat je al 1,5 maand mist…
Maar wel weer leuk om de familie te zien :D Nog even kunnen zwaaien voordat ik weer voor 10d het oerwoud in verdwijn.

Daaag daaag!

• 16 Juni 2014 - 20:43

Peter:

Fijn dat we met Vaderdag konden skypen. Was bijzonder om allemaal aan tafel te zitten en jij via het beeldscherm. Jammer dat je de broodjes niet kon pakken.........
    Oma vond het ook heel bijzonder om jou te zien en te horen. Dikke kus xxx

• 27 Juni 2014 - 16:51

Marga:

Prachtige foto's Elke in de drop box, mooie aanvulling bij je, haast real life, verslag
    Kan niet wachten op de volgende aflevering
    dikke kus