Ankarafantsika - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Elke Gils - WaarBenJij.nu Ankarafantsika - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Elke Gils - WaarBenJij.nu

Ankarafantsika

Door: elkevangils

Blijf op de hoogte en volg Elke

06 Mei 2014 | Madagascar, Antananarivo

02-05-2014

Douchen in het donker is niet handig.
Lenzen uit/aan doen op de grond zonder spiegel is niet handig.
Slangen en spinnen in de struiken rondom je tent is niet handig.
Hele dag recht in spinnenwebben lopen is niet handig.

Maar de lemuren hebben vandaag alles goed gemaakt! Veel poep verzameld dus veel samples.
Als je eenmaal door hebt hoe het moet en de lemuren slapen/rusten niet, is het echt leuk. Tijdens de wandeling door het bos ook eerste gekleurde kameleon gezien. Mét wandjes 
Vandaag eerste dag alle 3 de maaltijden echt Malagasy food gegeten. Ontbijt; rijst (met karamel saus), lunch; rijst (met curry kip) en avondeten; rijst (met stoofpot en papaya). Gelukkig nog geen problemen in het kleine kamertje gehad xD (afkloppen).
Eerste dagen hebben we in het restaurant gegeten. Echt niet normaal lekker, verwacht je niet midden in het bos. Zebu shops (biefstuk), maaltijdsalade, gigantisch bord nasi. Was allemaal heerlijk. Jammer dat het in totaal toch 11 euro per dag aan eten is. Daarom hebben we sinds vandaag een eigen kok op het kamp, die voor 2 euro per dag 3 maaltijden klaarmaakt :O

We staan rond 6 uur ’s ochtends op, snel klaarmaken, eten en dan het bos in. Zodra gids Paul een lemur groep gevonden heeft beginnen we met samplen, totdat we alle individuen hebben. Daarna zoeken we verder naar de volgende populatie. Laat in de ochtend gaan de lemuren slapen dus gaan wij terug naar het kamp, wat uitrusten, samples verwerken en lunchen. Alweer douchen, want je zweet je kapot hier! Rond de 35 graden. In de middag samplen we nog een aantal groepen, afhankelijk van hoe snel alle individuen binnen de groep poepen. Soms zit je een half uur/uur te wachten en dan poepen ze opeens allemaal binnen 3 minuten. Dan moet je snel individu scoren, poep verzamelen en foto’s maken. Best lastig, maar gaat al steeds beter.
Op mijn eerste sample dag een aanval van wespen gehad, liep ietsje te dicht langs de korf. Je wordt echt helemaal gek van de steken, net een acupunctuur sessie.
Aan een kant van het kamp, waar verschillende populaties lemuren zitten, loop je langs de oever af. En blijkbaar zit het meer vol met krokodillen. Altijd weer spannend als je door het dichte bos gedwongen wordt om parallel aan de oever te lopen, wetend dat er misschien een krokodilletje op de loer ligt. Paar meter verder op zie je gewoon Malagasy’s wassen in de rivier
Rond 5 uur gaan we terug naar het kamp, snel douchen in de schemering en dan weer lekker rijst eten…
Valt me nog mee! Net hadden we stoofpot erbij, net als Jamie’s recept dat ik thuis vaker maak.
Ik werd tijdens het douchen al gezelschap gehouden door een baby gekko, nog niet eens 2 cm, en nu tijdens het typen door een grote gekko. Echt leuke beesten! Als ze wat gevangen hebben maken ze een heel vrolijk geluidje.
’s Avonds doen we niet meer zoveel, omdat het vroeg donker is en vooral ook omdat we ’s ochtends vroeg opstaan. Morgen rond 5 uur al, om de mongoose groep nog te kunnen samplen voordat ze gaan slapen in de ochtend. Valt me nog mee met de vermoeidheid, want je slaapt al lekker optijd. Dus die 8 uurtjes slaap Dionne, die haal ik wel :p

Afgelopen nacht was echt hels. Alles is sowieso enger in het donker, maar er was echt een vreselijk geluid wat me wakker maakte. Eerst een schreeuw en dan een heel diep gegrom. Leek net of een dorp afgeslacht werd en het geluid bleef maar aanhouden. Volgende ochtend hoorde ik dat het een wild zwijn was dat waarschijnlijk aangereden was. Korte lijdensweg was het in ieder geval zeker niet…

Leuk dat er op het kamp ook andere onderzoekers zitten om een praatje mee te maken. Sommige zitten hier al 3 maanden aan één stuk. Verkijk je je op hoe zwaar dat is. Thuis loop je ff naar de supermarkt, maak je een praatje met de buurman of ga je voor de tv zitten. Maar hier kun je alleen het bos in en ben je totaal afgesloten van de beschaafde buitenwereld. Wel heel lief om de kindjes in de villages te zien. Hoe blij ze al zijn met een afgetrapte bal. Ze roepen allemaal ‘’vasa’’ als wij langs komen lopen. Hier wordt je dus niet nageroepen omdat je zwart bent, maar omdat je blank bent :p

Gelukkig reizen wij door naar verschillende gebieden op Madagascar. Verheug me heeeel erg op de eilanden volgende week! Maandag vertrekken we waarschijnlijk vanuit Ankarafantsika naar Nosy be en Nosy komba. Bounty stranden, schildpadden, koraal, snorkelen. Dus even een mini vakantie tussendoor 

De musquito attack wordt nu wel heel serieus, dus ik stop er mee voor vandaag.
Volgende week weer een nieuw verhaaltje…. vanaf een heerlijk strand waarschijnlijk :D

Veluma!